Joga dla początkujących w domu – czego potrzebujesz?

Joga cieszy się w ostatnich latach coraz większą popularnością. Jak się jednak okazuje, by zacząć ją praktykować, nie musimy wychodzić z domu – wystarczy mata, sportowy strój i odpowiednio dobrany zestaw ćwiczeń. Jak powinna wyglądać joga dla początkujących w domu?

Zanim przejdziemy do wykonywania ćwiczeń, znajdźmy miejsce, w którym będziemy praktykować jogę. Najlepiej, by było ono przestronne i nie zagracone. Dzięki temu będziemy mogli w pełni swobodnie się poruszać i znacznie łatwiej będzie nam oczyścić umysł. W trakcie treningu możemy także otworzyć okno, aby lepiej dotlenić organizm. Na samym początku naszej przygody z tego typu ćwiczeniami, jednym akcesorium do jogi, jakie będzie nam potrzebne, będzie mata. Na późniejszym etapie zaopatrzyć możemy się w specjalne kostki czy taśmy.

Jogę najlepiej ćwiczyć w luźnym, nie krępującym ruchów stroju. Dobrze do tego celu sprawdzi się stanik sportowy, przewiewna koszulka oraz legginsy. Jogę praktykuje się boso, ewentualnie w skarpetkach, nigdy w butach.

Aby joga dla początkujących w domu była równie skuteczna co ta wykonywana pod asystą instruktora, zadbać należy również o prawidłowe oddychanie. Joga łączy w sobie trzy jego rodzaje – obojczykowe, piersiowe oraz brzuszne. Na co dzień najczęściej oddychamy płytko – wówczas unoszą się nasze obojczyki i klatka piersiowa. Najbardziej zdrowy oddech to ten wykonywany torem brzusznym. Polega on na nabraniu przez nas dużej ilości powietrza. Między wdechem a wydechem nie wykonuje się tutaj przerw. Taki oddech pogłębia rozluźnienie i wprowadza nas w stan relaksu. Podczas praktykowania jogi w domu należy przez cały czas pamiętać o oddechu. Na początku może być to nieco trudne, jako że nie jesteśmy przyzwyczajeni do głębokiego, miarowego oddychania. Z treningu trening stanie się to jednak dla nas coraz bardziej naturalne i intuicyjne.

Jak zacząć ćwiczyć jogę w domu? Asany polecane osobom początkującym to między innymi pozycja do góry, pozycja nieboszczyka, pozycja kota, pozycja psa z głową w dół, pozycja wielbłąda, pół mostek oraz siad skrzyżny ze skrętami. Mimo prostej techniki wykonania, bardzo skutecznie oddziałują one na całe nasze ciało – doskonale rozluźniają oraz rozciągają wszystkie mięśnie. W efekcie – czujemy się odprężeni i pozbywamy się napięć nagromadzonych w barkach, karku czy kręgosłupie. Wymienione wyżej asany nie wymagają od nas dużej gibkości, siły czy sprawności. Jeżeli mamy problem z wykonaniem którejś z nich, możemy pomóc sobie korzystać ze zwiniętego koca lub ręcznika albo specjalnego, drewnianego klocka.

Źródła:

  • https://drogadominimalizmu.pl/2016/01/joga-domu-dla-poczatkujacych/
  • https://polki.pl/dieta-i-fitness/joga,joga-dla-poczatkujacych-7-propozycji-cwiczen,10015873,galeria.html

Post Author: admin